Få overblik og indsigt i jeres udfordringer og muligheder

Har i svært ved at pin pointe, hvor skoen trykker?
Har i ønske om en bedre arbejdsplads, større effektivitet, bedre trivsel eller højere faglighed?

I en travl hverdag kan det være svært at skabe overblik og se, hvor der er muligheder for udvikling. Som en del af en arbejdsplads, får du automatisk blinde pletter, og turen op i helikopteren, hvor du får overblik og ser, hvad der gemmer sig i skyggerne, kan være umulig.
For at skabe forbedringer og forandringer, kan der derfor være brug for øjne udefra til at opdage gamle vaner og mønstre.
Tit og ofte kan de være små ting som arbejdstilrettelæggelse, arbejdsgange, valg af fagligt fokus, medarbejder adfærd, ledelsesstil eller andet, der gør at arbejdet er blevet trægt eller uhensigtsmæssigt. Og netop fordi det kan være de helt små ting, som er svære at få øje på, kan de også virke ligegyldige. Men faktum er, at de mange bække små, som bekendt, kan skabe en stor å.
Mange organisationer får hjælp af konsulent- og analyse firmaer til at finde ud af, hvor der er mulighed for forbedringer. Desværre stopper processen ofte efter analysen. Og det kan der være mange årsager til.
Måske ved man ikke, hvordan man griber næste step an. Måske anerkendes analysens fund ikke. Måske mangler der opbakning til at arbejde med fundene, eller måske tager hverdagens drift, stress og travlhed over, og det bliver for svært at sætte noget nyt i gang.

Analyse af en organisation er forstyrrende og tidskrævende, og det kan sætte medarbejdere og ledere i sårbare situationer. Derfor er det også frustrerende og uordentligt, hvis fundene ikke bliver brugt til noget.
En måde at forsøge at sikre sig at fundene bliver brugt, kan være ved at gøre sig følgende overvejelser, både før, under og efter, at man vælger at ”forstyrre” sin organisation.

Før

  • Hvorfor gør vi det her?
  • Hvad er vigtigt for os at finde ud af?
  • Har vi fordomme antagelser, der kan blokere for vores nye viden?
  • Hvad vil vi bruge den nye viden til, og vil vi i det heletaget bruge den?
  • Vil vi egentlig vide det?
  • Når vi ved det, er det så muligt at arbejde med det?
  • Vil vi arbejde med det?
  • Hvor meget tid og ressourcer må der bruges
  • Hvor vigtigt er det for os/mig at finde ny viden og lave om på det der ikke fungerer?
  • Hvis vi ikke har tænkt os at arbejde med det vi finder, hvorfor så gøre det?

Under
  • Bruger vi den nødvendige tid på at analysere det, der er nødvendigt?
  • Skaber vi de nødvendige rammer til arbejdet
  • Er der opbakning til analyse arbejdet?
  • Er der åbenhed?
  • Hvordan skaber vi opbakning og åbenhed?

Efter
  • Hvilke fund vil vi arbejde med?
  • Hvilke er nødvendige at arbejde med?
  • Hvilke er irrelevante (hvem bestemmer at de er det)?
  • Hvor meget vil vi investere i at arbejde med fundene (tid, penge og andet)?
  • Har vi brug for hjælp til arbejdet eller noget af det?
  • Hvad konkret er der brug for hjælp til?
  • Hvordan fastholder vi arbejdet, når hverdagen bliver travl, og skal vi fastholde?
  • Er der fordomme og antagelser, der ikke er fordrende for arbejdet?

Gennem mine mange år som leder, har en af mine primære opgaver været at spotte, hvor "skoen trykker", hvor der lige kan laves et ekstra twist, sættes mere spot på, hvad der helt skal stoppes med eller hvor roden til bøvl er. Alt sammen for at arbejdspladsen bliver endnu mere effektiv, og arbejdet mere konstruktivt.

Som alternativ til store analyser, tilbyder jeg derfor mindre forløb, hvor jeg ved hjælp af blandt andet skygge ledelse, observation og samtaler, skaber overblik over, hvad der med fordel kan arbejdes med, og kommer med forslag til efterfølgende forløb.

Kontakt

Er du nysgerrig på, hvordan du skaber bedre overblik over, hvor i med fordel kan sætte ind, og hvordan i gør det?
kontakt mig gerne for en uforpligtende snak.